Technisch én economisch haalbaar
Om deze casus goed te doorgronden hebben Invest-NL en Rebel Group in opdracht van een consortium bestaande uit Port of Amsterdam, Tata Steel en ECOLOG een case study uitgevoerd. Het onderzoek ‘Green hydrogen import through the port of Amsterdam’ laat zien hoe de haven van Amsterdam kan uitgroeien tot de toegangspoort voor grootschalige import van groene waterstof.
Dolores vertelt: “Het toont de technische haalbaarheid maar legt ook een helder financieringsvraagstuk bloot. Tussen 2030 en 2040 ontstaat een tijdelijk financieringsgat van circa € 2,4 miljard, omdat de verwachte afzetprijs in de aanloopfase lager ligt dan de kostprijs. Na 2042 slaat het tij om en resulteert het project over de volledige looptijd in een rendement van ongeveer € 2 miljard.”
Het rapport noemt een reeks oplossingen om het financieringsgat te dichten. Eén daarvan is het gebruik van zogeheten Contract-for-Difference-afspraken. Daarbij spreekt de overheid met een producent van CO₂-vrije energie een vaste prijs af per eenheid energie. Is de marktprijs lager? Dan betaalt de overheid het verschil bij. Is de marktprijs hoger? Dan betaalt de producent het verschil terug.
Andere oplossingen zijn achtergestelde leningen en aanpassingen in wet- en regelgeving. Die geven investeerders meer zekerheid en versnellen de groei van een stabiele waterstofmarkt. Belangrijk in het ontwerp is de inzet van een aggregator. Dat is een partij die vraag en aanbod bundelt en langlopende contracten afsluit. Zo worden risico’s in prijs en volume kleiner.