Hoe maken we van regeneratieve landbouw een goede businesscase?
Regeneratieve landbouw, natuurinclusieve landbouw: er zijn meerdere namen voor landbouw die de bodem herstelt in plaats van belast. Hoe je het ook noemt, in Nederland staat deze vorm van boeren nog in de kinderschoenen.
Overstappen
Iedere boer kan overstappen van traditionele naar regeneratieve landbouw, meent Maarten van Dam. Hij is impact investeerder en partner bij PYMWYMIC, wat staat voor de 'put your money where your meaning is community'. Ook heeft hij zijn eigen regeneratieve boerderij. “Bij regeneratieve landbouw staat het herstellen van de bodem en de biodiversiteit centraal. Doe je het goed, dan is er ook nog eens meer geld mee te verdienen.”
Die overstap is niet van de één op andere dag gemaakt. Brad Vanstone, oprichter van Willicroft, omschrijft het als een proces van de lange adem. Zijn bedrijf maakt plantaardige kaas van bonen en peulvruchten. Vanstone: “Het kan prima vijf tot zeven jaar duren voordat de bodem zich herstelt. Pas dan ga je echt het verschil merken. Voor ons alternatief voor kaas nemen we graag bonen af van regeneratieve telers. Dat is duurzamer en het komt de smaak ten goede. Al zijn niet alle boeren van wie we afnemen al zo ver. Het is echt een heel traject.”
Investeren
Dat traject kan worden versneld met de juiste financiering, weet impact investeerder Van Dam. “Maar in de praktijk wordt gewacht tot iets zich écht bewezen heeft. Pas dan haken er steeds meer investeerders aan.” Al is het investeringsklimaat al wel anders dan drie jaar geleden. Van Dam: “Investeren in de goede zaak wordt langzaam maar zeker populairder.”
Samenwerken
Toch zijn er nog genoeg kansen. Zo wil Diederik Greeve meer samenwerking binnen de voedselketen zien. Bij Invest-NL investeert hij in bedrijven die de overgang naar regeneratieve landbouw versnellen. “Dan spreid je het risico en is het voor iedere partij wat minder spannend. De stap is soms te groot voor één enkele ondernemer of organisatie. Wanneer je samenwerkt, is er veel meer mogelijk.”
Ingrid Jonkers is het hiermee eens. Met The Seaweed Company maakt ze onder andere biostimulanten van zeewier die boeren op hun land kunnen gebruiken. Daardoor zijn minder pesticiden en kunstmest nodig. Jonkers: “Het ene bedrijf kan het andere bedrijf helpen, zoals The Seaweed Company agrariërs een helpende hand kan bieden in hun weg naar meer natuurlijke landbouw. Telers, investeerders en afnemers: alle partijen moeten samenwerken willen we van regeneratieve landbouw een goed businessmodel maken.”
Contact
Wil je meer weten over regeneratieve landbouw? Neem dan contact met mij op.
Michiel Strijland
Business Development Manager