Invest NL

Terugblik 2023: bredere rol als Nationale Financierings- en Ontwikkelinstelling

In 2023 hebben we financierbaar gemaakt wat niet financierbaar lijkt. In een vogelvlucht nemen 4 collega’s van Invest-NL je mee in een aantal hoogtepunten uit 2023. Invest-NL richt zich op 5 thema’s om de transities naar een duurzamer en innovatiever Nederland te versnellen: Energy, Biobased & Circulaire economie, Agrifood, Life Sciences & Health en deep tech. Binnen deze thema’s hebben we afgelopen jaar investeringen gedaan, zowel direct in bedrijven als fondsen. Deze investeringen zijn terug te vinden in dit overzicht.

Daarnaast werkten we aan tientallen projecten in deze thema’s op het gebied van marktontwikkeling, propositiebegeleiding en financiële productontwikkeling. Hiermee hebben we de transities aangejaagd, het resultaat is terug te vinden in meerdere publicaties en onze verhalen.

We hebben onze blik in 2023 verbreed door een intensievere samenwerking met de Europese Commissie, met InvestEU en met het Europees Investeringsfonds (EIF) in de aankondiging van Dutch Future Fund II. We hebben venture debt - een nieuw financieel instrument - ingezet en we zijn nauw betrokken geweest bij de beoordeling van diverse Nationaal Groeifonds subsidieaanvragen. Ook gaan we vaker een rol spelen in de uitvoering ervan middels hybride financiering ofwel blended finance.