Import van groene waterstof noodzakelijke én haalbare aanvulling op de energietransitie
De import van groene waterstof via de haven van Amsterdam biedt een unieke kans voor de verduurzaming van sectoren zoals zware industrie, transport en luchtvaart. Hoewel import in de eerste jaren hogere kosten dan opbrengsten heeft, kan het op lange termijn financieel rendabel kan zijn als er gerichte financiële instrumenten en beleidsmaatregelen worden toegepast. Dit blijkt uit een casestudie uitgevoerd door Invest-NL, in samenwerking met Port of Amsterdam, Ecolog en Tata Steel.
De import van groene waterstof via de haven van Amsterdam biedt een unieke kans voor de verduurzaming van sectoren zoals zware industrie, transport en luchtvaart. Hoewel import in de eerste jaren hogere kosten dan opbrengsten heeft, kan het op lange termijn financieel rendabel kan zijn als er gerichte financiële instrumenten en beleidsmaatregelen worden toegepast. Dit blijkt uit een casestudie uitgevoerd door Invest-NL, in samenwerking met Port of Amsterdam, Ecolog en Tata Steel.
Import als oplossing
Groene waterstof is essentieel om sectoren die moeilijk te elektrificeren zijn, zoals zware industrie, transport en luchtvaart, te verduurzamen. De Nederlandse groene waterstofproductie kan de toekomstige vraag niet aan, vanwege hoge productiekosten en een beperkte capaciteit aan hernieuwbare energie. Import van waterstof uit regio’s waar hernieuwbare energie in overvloed aanwezig is en tegen lagere kosten wordt geproduceerd – zoals Oman, Spanje en Brazilië – biedt een betaalbare en schaalbare aanvulling op de binnenlandse productie.
Financieringskloof van € 2.4 miljard overbruggen
De casestudie wijst op een financieringskloof van € 2,4 miljard in de eerste elf jaar van het project, ondanks dat op de lange termijn € 2 miljard aan rendement wordt voorzien. Om dit gat te dichten, ziet Invest-NL een bepalende rol voor de overheid. Concrete interventies, zoals een Contract-for-Difference (CfD), achtergestelde leningen, en aanpassingen in wet- en regelgeving bieden zekerheid aan investeerders en versnellen de ontwikkeling van een stabiele markt voor groene waterstof.
Samenwerking is de sleutel
Om de import van groene waterstof te realiseren, is samenwerking tussen publieke en private partijen noodzakelijk. Naast de genoemde interventies vanuit de overheid is een cruciale rol weggelegd voor een aggregator. Dit is een partij die vraag en aanbod bundelt en lange-termijncontracten aangaat met zowel producenten als afnemers.
“Import van groene waterstof is een essentieel onderdeel om de klimaatdoelen te halen en tegelijkertijd de positie van Nederland als energieknooppunt te versterken. Samenwerking en gerichte financiering om de risico’s voor private financiers weg te nemen zijn hierbij cruciaal.” zegt Dolores de Rooij, senior business development manager bij Invest-NL.
Blauwdruk voor Europa
Dit rapport dient als voorbeeldcase en is ook van waarde voor andere importprojecten. Het bevat een analyse over de verschillende sectoren waar groene waterstof toegepast kan worden en toont hoe gerichte interventies groene waterstofimport, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa haalbaar kunnen maken. De haven van Amsterdam is daarbij strategisch gepositioneerd als knooppunt voor Noordwest-Europa.
Over het project
Deze analyse is uitgevoerd door Rebel Group en Invest-NL, in opdracht van een consortium bestaande uit Port of Amsterdam, Ecolog en Tata Steel.
Lees de casestudy ‘Green hydrogen import through the port of Amsterdam’ (EN)
Contact
Als je meer wilt weten of vragen hebt over het rapport, neem dan contact op.
Blijf op de hoogte van nieuwe investeringen, duurzame innovaties en inspirerende ondernemersverhalen. Schrijf je in voor de maandelijkse Invest-NL nieuwsbrief!